МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ 31-ТО. САНІТАРНО-ГІГІЄНІЧНІ ВИМОГИ ДО НАВЧАЛЬНИХ ПРИМІЩЕНЬ


Тема. Санітарно-гігієнічні вимоги до оснащення майстерень з технічної праці.
Завдання – підготувати доповідь (за варіантами)
1.                Нормативно-правові акти, що регламентують санітарно-гігієнічні норми, їх спрямованість.
2.                Рівень освітленості робочих поверхонь навчальних  майстерень.
3.                Дослідження рівня освітленості, види обладнання.
4.                Рівень шуму. Негативні наслідки підвищеного рівня шуму.
5.                Дослідження рівня шуму в навчальних майстернях.
6.                Види вентиляції, переваги та недоліки.
7.                Тепловий режим навчальних майстерень.
8.                Негативні наслідки температури повітря, що знаходиться по за нормами (підвищена, знижена ).
9.                Вологість повітря навчальних приміщень.
10.           Дослідження рівня вологості, методи та способи підвищення (зниження) рівня вологості.
11.           Площа приміщень навчальних майстерень.
12.           Основні вимоги до майстерень.
13.           Організація робочого місця вчителя. Вимоги до учнівських робочих місць.
14.           Документація шкільних навчальних майстерень.
15.           Вимоги до розміщення меблів та обладнання у навчальних майстернях.
16.           Вирішення кольорової гами приміщень навчальних майстерень.



Варіанти завдань
Варіант
Прізвище студента
1.                 
Бутенко А.
2.                 
Журко В.
3.                 
Зелений М.
4.                 
Іванов О.
5.                 
Кабанець В.
6.                 
Карасюк О.
7.                 
Зуділов В.
8.                 
Коліно Д.
9.                 
Лідовський М.
10.            
Мельников О.
11.            
Нарбут М.
12.            
Остренко І.
13.            
Подя І
14.            
Северін В.
15.            
Твердохліб А
16.            
Сердюк Є.



Теоретичні відомості
Нормативно-правові документи, що регламентують роботу шкільних навчальних майстерень.
І. Основні вимоги до майстерні
Шкільні навчальні майстерні повинні відповідати ряду сучасних вимог: санітарно-гігієнічних, техніки безпеки, організації навчального процесу.
Існують різні типові проекти шкіл. У зв’язку з цим навчальні майстерні тих чи інших шкіл можуть відрізнятися деякими особливостями. Так, майстерні можуть знаходитися безпосередньо у приміщенні школи або розміщуватися біля школи в окремому приміщенні. Ті і інші бувають комбінованими або спеціалізованими.
При розміщені майстерень в окремому приміщені досягають деяких переваг: виникаючий у майстернях виробничий шум не зважає проведенню занять у класах; тут як правило, відводиться достатньо місця для зберігання матеріалів та готової продукції; концентрується в одному місці вся матеріальна база трудового навчання - приміщення для технічної праці, кабінети обслуговуючої праці, робочі кімнати для трудового навчання молодших школярів, деякі кабінети для проведення профорієнтації у старших класах.
Комбіновані майстерні займають одне приміщення розміром до 90м2 і призначені для виконання всіх видів робіт з технічної праці учнів 5-11 класів: обробіток деревини, металів, пластмас ручним інструментом та на верстатах, електромонтажі роботи.
Спеціалізовані майстерні – слюсарно-механічна (тут виконуються електромонтажні роботи) та столярна – розташовані в окремих приміщеннях. В інструментальній зберігаються інструменти, напівфабрикати, готова продукція. В ній розміщується електророзподільний щит та понижуючий трансформатор на 36 та 42В, потрібних для споживання місцевим освітленням та включенням електропаяльників.
Площа інструментальної може бути до 20 м2, а кожна із майстерень – до 70 м2.
Нормативами встановлено 3,5-4м2 на робоче місце у слюсарно-механічній майстерні, 4-5 м2 - у столярній, 5-6м2 - на один невеликий верстат.
Комбіновані майстерні порівняно із спеціалізованою дозволяють більш раціонально, відповідно, економічно та ефективно використовувати навчальні площі. Однак з точки зору методики трудового навчання вони менш зручні. Це пояснюється тим, що поки що немає ще навчального обладнання, пристроїв одночасно для виконання ручної обробки всіх видів матеріалів, передбачених програмою з технічної праці.
Відповідно до гігієнічних вимог до кабінетів та майстерень трудового навчання школярів приміщення не повинні розташовуватися у підвалах або напівпідвалах.
Площа вікон повинна складати не менше 0,25 площі підлоги. Штучне освітлення підбирається в залежності від характеру виконуваних робіт. На один квадратний метр приміщення повинно припадати від 15 до 25Вт потужності світильників.
Відносна вологість повітря у приміщені повинна бути 40-60%. Температура 17-20о С. Допускається у майстернях температура 14-16о С, коли виконується робота великої рухомості.
В майстернях повинен бути належний добрий повітряний обмін за рахунок природної або примусової вентиляції. Швидкість повітряного обміну повинна складати приблизно 250 м3/год.
Електрообладнання робочих місць учнів, електротехнічні прилади, з якими працюють учні, повинні бути розрахованими на напругу 42В. Верстати і машини, які мають електричний провід, обов’язково заземлюються. Величина опору заземлення не повинно перевищувати 4 Ом.
Шкільні майстерні повинні бути розраховані на 13-15 робочих місць, устаткованих верстатами і верстаками. У столярних майстернях повинні бути передбачені верстаки висотою 75,5; 78,0; 80,5см; а для обробки металу – верстаки висотою 95 і 87 см від підлоги до губок лещат.
Кожне робоче місце слід забезпечити сидінням на кронштейні або табуретами висотою 40-42 см, з розміром сидіння 35х35 і 40х40 см.
У столярній майстерні верстати розміщуються або під кутом 45о або в три ряди перпендикулярно до світло несучої стіни. Відстань між верстатами в передньо-задньому напрямі повинна бути не менше як 0,8м, між рядами – 1.2м.
У майстерні з обробки металу раціонально розміщувати верстаки так, щоб світло падало на робоче місце спереду або справа. Відстань між рядами - 1,0м2, від внутрішньої стіни верстаки повинні бути на відстані не менше як 0,8м, найкраще розміщувати однойменні верстаки в шаховому порядку. Відстань між лещатами не менше 1,0м. На верстатах слід встановлювати металеву сітку висотою не менше 1,0м.
У майстернях для учнів 10-12 років слід використовувати інструменти розміром №1, для 13-15-річних учнів – №2, після 15 років – інструментарій для дорослих.
Максимальна маса вантажу для школярів: 11-12 років до 4кг, 13-14 років – до 5кг, 15 років: хлопчики – 12кг, дівчатка – 6,0кг, 16 років відповідно – 14-17кг, 17 років – 17 і 8кг.
Діти 8-9 років користуються 4-літровими лійками, але з відміткою на 1,5 л менше, ніж для дітей 11-13 років.
Маса граблів, щіток, мітел, лопат не повинна перевищувати 400-600 г для дітей шкільного віку, для середнього віку не повинна бути більшою за 6-8кг і для старшого віку – більше 12-16кг.
ІІ. ПОЛОЖЕННЯ
про навчальні майстерні
загальноосвітнього навчально-виховного закладу
Загальні положення
1. В загальноосвітньому навчально-виховному закладі створюються такі навчальні майстерні:
- для трудового навчання учнів 4(5) – 11-х класів (з обробки деревини, обробки металів або комбінована).
До складу майстерень входять допоміжні приміщення, що призначені для зберігання навчально-наочних посібників, навчального обладнання, матеріалів, незакінчених робіт та встановлення електрифікованого обладнання, яке використовується вчителем для виконання заготівельних робіт.
2. Навчальні майстерні призначені для:
- трудового навчання учнів 1-9 (1-11)-х класів;
- поглибленої трудової підготовки учнів; роботи технічних, художньо-прикладних гуртків, клубів за інтересами;
- проведення факультативних занять з трудового навчання;
- організація продуктивної праці учнів.
3. Кількість майстерень, їх різновиди і площі в кожному загальноосвітньому навчально–виховному закладі визначаються залежно від кількості і наповненості класів згідно з встановленими нормами.
4. Приміщення навчальних майстерень повинні бути світлими, теплими і сухими. Забороняється організація майстерень у підвальних і напівпідвальних приміщеннях.
5. Навчальні майстерні оснащуються верстатним та іншим обладнанням відповідно до «Типового переліку навчально-наочних посібників і навчального обладнання для загальноосвітніх навчально-виховних закладів», а також дидактичними матеріалами, технічною і технологічною інформацією.
Обладнання, непередбачене «Типовим переліком», у тому числі саморобне, встановлюється в майстернях за погодженням з представником органів Державного комітету України по нагляду за охороною праці.
6. У навчальних майстернях обладнуються робочі місця учнів індивідуального і колективного користування та робоче місце вчителя відповідно до вимог ергономіки.
Кількість робочих місць у майстернях визначається наповненістю класів з урахуванням поділу на підгрупи відповідно до встановлених діючих нормативів.
7. Робоче місце вчителя розміщується на підвищенні розміром (орієнтовно) 3600х2000х200мм, яке оснащується столом з місцем для технічних засобів навчання, класною дошкою, пультом для аварійного знеструмлення робочих місць учнів та обладнанням, необхідним для демонстрування прийомів роботи. В зоні робочого місця вчителя рекомендується розміщувати шафи-секції для зберігання навчально-наочних посібників, інструментів, пристосувань. До робочих місць учнів підводиться електричний струм напругою не більше 42В.
8. Майстерні повинні відповідати вимогам «Положення про організацію охорони праці та порядок розслідування нещасних випадків у навчально-виховних закладах» та «Правил з техніки безпеки і виробничої санітарії для шкільних і навчально-виробничих майстерень, а також для навчальних комбінатів, цехів (прольотів, дільниць) і підприємств, у яких проводиться трудова підготовка учнів», затверджених Міністерством освіти України.
9. Кожна навчальна майстерня обладнується умивальником з щітками і милом у кількості 20% від числа учнів, а також електрорушниками, ємностями для відходів, сміття, обтирочних матеріалів. Навчальні майстерні повинні повністю забезпечуватися засобами пожежогасіння, пінними та вуглекислотними вогнегасниками, ножами та універсальними аптечками першої допомоги.
10. Приміщення майстерень оформляються стендами, таблицями і плакатами з безпеки праці і виробничої санітарії, матеріалознавства, технології обробки матеріалів, профорієнтації тощо. В майстернях організовують постійно діючі виставки робіт, виготовлених учнями.
Колір фарбування стін, обладнання, інструментів добирається відповідно до вимог ергономіки і технічної естетики, з використанням сигнальних кольорів і знаків безпеки.
11. При виконанні конкретних видів робіт робочі місця учнів забезпечуються інструкціями з безпеки праці. Вони складаються на основі Типових інструкцій, розроблених Міністерством освіти України і затверджуються директором загальноосвітнього закладу. Інструкції переглядаються в міру необхідності, але не рідше одного разу на 3 роки.
12. До занять (роботи) в навчальних майстернях допускаються учні, які пройшли медичних огляд і не мають відповідних протипоказань. Відомості учнів, не допущених до роботи в навчальних майстернях, вчитель отримує у медичного персоналу, закріпленого за загальноосвітнім закладом. У майстернях учні працюють у спецодязі, який добирається індивідуально для кожного учня.
До виконання кожного виду робіт учні допускаються тільки після проведення інструктажу з безпеки праці.
13. Висновок про придатність майстерень для проведення занять оформляється щорічно відповідним актом комісії з прийому загальноосвітнього навчального закладу до навчального року.
14. Режим занять, умови навколишнього середовища в навчальних майстернях визначаються з урахуванням санітарно-гігієнічних вимог щодо організації трудового навчання учнів 1-9 (1-11)-х класів, затверджених Головним санітарно-епідеміологічним управлінням Міністерства охорони здоров’я України.
15. Адміністрація загальноосвітнього навчально-виховного закладу здійснює заходи що сприяють модернізації майстерень, систематичному поповненню їх обладнанням, поліпшенню технічного обслуговування, раціоналізації робочих місць.
16. Використання навчальних майстерень, їх обладнання в цілях, непередбачених даним Положенням, забороняється.
ІІІ. Документація шкільної майстерні
Акт-дозвіл на проведення занять в майстернях та акт про випробування ізоляції і заземлення (встановленої форми) складаються відповідними працівниками і зберігаються у директора школи, і про їх наявність повідомляється вчителю трудового навчання.
В майстерні обов’язково повинна зберігатися така документація:
§     Паспорт кабінету (майстерні).
§     Журнал проведення інструктажу з техніки безпеки.
§     План роботи майстерні, затверджений дирекцією школи (дивись Додаток 1).
§     Плани роботи гуртків, які працюють на базі майстерень.
§     Календарні плани, затверджені дирекцією школи.
§     Правила техніки безпеки (інструкції).
§     Навчальні програми.
§     Навчально-технічна документація (креслення, технологічні карти, роздавальний матеріал, плакати, таблиці тощо).
§     Журнал обліку матеріалів і обладнання (інвентарна книга).
§     Паспорти верстатів, електрифікованих інструментів, приладів.
§     Акти на списання з балансу школи непридатного обладнання, інструментів та використаних матеріалів.
ІV. Розширений перелік необхідної документації у кабінеті (майстерні) трудового навчання
І. Загальна нормативно-правова база
1.                Закон України "Про освіту"
2.                Закон України "Про загальну середню освіту"
3.                Державний стандарт базової і повної середньої освіти (за 2004р)
4.                Державний стандарт базової і повної середньої освіти (чинний)
5.                Державний стандарт базової і повної середньої освіти (за 2013р.)
6.                Державна програма Вчитель
7.                Національна доктрина розвитку освіти
8.                Конвенція про права дитини
9.                Типові правила внутрішнього розпорядку для працівників державних навчально-виховних заходів України
10.           Загальні правила поведінки учнів під час навчально-виховного процесу у ЗНЗ України
11.           Про використання мобільних телефонів під час навчального процесу.
ІІ. Документація кабінету
§     Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів
§     Положення про навчальні майстерні загальноосвітнього навчально-виховного закладу
§     Акт введення в експлуатацію майстерні
§     Протоколи та акти вимірювань електробезпеки та перевірки заземлення
§     Рекомендації щодо заземлення майстерні
§     Акт-дозвіл на проведення занять в майстерні у поточному році
§     Паспорт майстерні
§     Паспорт забезпеченості майстерні
§     Книга обліку стану навчально-методичного забезпечення майстерні
§     Про інноваційну діяльність
§     Інструкція з інвентаризації матеріальних цінностей
§     Про затвердження Змін до Інструкції з інвентаризації основних засобів
§     Типова інструкція про порядок списання матеріальних цінностей з балансу бюджетних установ
§     Інвентарна книга майстерні
§     Матеріальна книга майстерні
§     Річний план роботи майстерні
§     Перспективний план роботи майстерні
§     Графік роботи майстерні
§     Копія наказу по школі про призначення завідуючого майстернею
§     Положення про піклувальну раду загальноосвітнього навчального закладу
§     Список учнів які знаходяться на диспансерному обліку, підготовлений медичним робітником школи
§     Про затвердження Типових переліків навчально-наочних посібників, технічних засобів навчання та обладнання загального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів
ІІІ. Санітарно-гігієнічні вимоги
§     ДСанПіН 5.5.2.008-01 - Утримання загальноосвітніх навчальних закладів
§     Гігієнічні вимоги до шкільних меблів
§     Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів - ДНАОП 0.00-1.21-98
§     Правила користування електричною енергією
ІV. Техніка безпеки та охорона праці
§     Типове положення про службу охорони праці - НПАОП 0.00-4.35-04
§     Типове положення про навчання з питань охорони праці - НПАОП 0.00-4.12-05
§     Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу
§     Положення про порядок розслідування нещасних випадків
§     Акт про нещасний випадок з учнем
§     Журнал реєстрації нещасних випадків
§     Правила пожежної безпеки для закладів
§     Типове положення про спеціальне навчання з питань пожежної безпеки
§     Положення про розробку інструкцій з охорони праці - ДНАОП 0.00-4.15-98
§     Посадова інструкція учителя
§     Посадова інструкція завідуючого майстернею по дереву
§     Посадова інструкція завідуючого майстернею по металу
§     Посадова інструкція завідуючого робочою кімнатою
§     Посадова інструкція лаборанта
§     Посадова інструкція-керівника гуртка
§     Інструкція з охорони праці на робочому місці для працівників
§     Орієнтовний перелік питань вступного інструктажу з ОБЖ для учнів
§     Журнал реєстрації вступного інструктажу з питань охорони праці у майстерні
§     Журнал реєстрації інструктажів з питань охорони праці у майстерні
§     Інструкція з пожежної безпеки в кабінеті (загальна)
§     Інструкція з пожежної безпеки в навчальних майстернях школи
§     Журнал реєстрації протипожежного інструктажу у майстерні
§     Інструкція користування вогнегасником
§     Правила безпеки під час занять у навчальних і навчально-виробничих майстернях
§     Правила безпеки під час трудового навчання й літніх практичних робіт учнів
§     Перелік важких робіт і робіт із шкідливими і небезпечними умовами праці
§     Інструкція з охорони праці під час проведення навчальних занять у навчальних і навчально-виробничих майстернях
§     Інструкція з електробезпеки у майстерні
§     Інструкція під час виконання електромонтажних робіт у майстерні
§     Інструкції з надання першої медичної допомоги при ураженні електрострумом
§     Інструкція з охорони праці під час роботи з використанням переносних електроінструментів
§     Інструкція з охорони праці під час ручної обробки металу
§     Інструкція з охорони праці під час роботи на фрезерному верстаті
§     Інструкція з охорони праці під час роботи на токарному верстаті по металу
§     Інструкція з охорони праці під час роботи на заточувальному верстаті.
§     Інструкція з охорони праці під час роботи на свердлильному верстаті
§     Інструкція з охорони праці під час роботи на круглопильному (циркулярному) верстаті
§     Інструкція з охорони праці під час роботи на токарному верстаті по дереву
§     Інструкція з охорони праці під час роботи на деревофугувальних верстатах
§     Інструкція з охорони праці під час ручної обробки деревини
§     Інструкція з охорони праці виконанні сільськогосподарських робіт
§     Інструкція надання першої медичної допомоги при одержанні травм у майстерні
§     Інструкція з охорони праці під час чергування в навчальних майстернях
§     Інструкція з охорони праці під час виконання лабораторно-практичних робіт
§     Інструкція з охорони праці при проведенні екскурсій
§     Інструкція з охорони праці при розмічанні
§     Інструкція з охорони праці при пилянні деревини
§     Інструкція з охорони праці при струганні деревини
§     Інструкція з охорони праці при довбанні та різанні деревини стамесками
§     Інструкція з охорони праці при складанні столярних виробів
§     Інструкція з охорони праці при оздобленні виробів
§     Інструкція з охорони праці при рубанні металу
§     Інструкція з охорони праці при випрямлянні та згинанні листового металу й дроту
§     Інструкція з охорони праці при обпилюванні
§     Інструкція з охорони праці при різанні листового металу ножицями
§     Інструкція з охорони праці при різанні металу ножівкою
§     Інструкція з охорони праці при нарізанні метричної різьби
§     Інструкція з охорони праці під час електропайки
§     Інструкція з охорони праці при термічній обробці металу
§     Виробнича санітарія і гігієна праці в шкільних майстернях
§     Вміст аптечки першої допомоги у майстерні
§     Положення про адміністративно-громадський контроль з охорони праці у навчальному закладі
§     Журнал адміністративно-громадського контролю у майстерні
§     Граничні норми піднімання і переміщення важких речей неповнолітніми
§     План евакуації у випадку аварійних ситуацій у майстерні
§     Схема евакуації з майстерні
§     Посвідчення про перевірку знань з ТБ
§     Стенд з охорони праці з розміщенням основних документів
§     Норми первинних засобів пожежогасіння у майстерні
V. Навчально-методичне забезпечення кабінету
1.                Методичні рекомендації щодо вивчення предмету на відповідний навчальний рік.
2.                Перелік посібників на 2013/2014 н. р.
3.                Програми з трудового навчання:
4.                для 5 - 11 класів
5.                програми для варіативних модулів
6.                Календарні плани
7.                Поурочні плани-конспекти (окремі зразки)
8.                Підручники з трудового навчання
9.                Посібники:
10.           Рекомендації до створення Паспорту трудового навчання
11.           Самоаналіз уроку трудового навчання
12.           Типи уроків трудового навчання
13.           Про затвердження Порядку надання навчальній літературі, засобам навчання і навчальному обладнанню грифів та свідоцтв Міністерства освіти і науки України
14.           Знаки безпеки в майстерні
15.           Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень
16.           Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з трудового навчання
17.           Критерії оцінювання навчальних досягнень з креслення
18.           Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів (Лист Міністерства освіти і науки України від 29.10.07 № 1/9-651)
19.           Про подолання проявів бюрократизму в освіті (Наказ-17.05.2005 N 297)
20.            Інструкція з ведення класного журналу
21.            Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади
22.            Положення про ДПА
23.            Навчальний календар на поточний навчальний рік
24.            Науково-методичні і науково-популярні журнали
25.            Матеріали педагогічного досвіду
26.            Таблиці
27.            Матеріали до атестації
28.            Стенди постійної і змінної експозиції:
29.            Постійної експозиції:
30.            Державна символіка
31.            Портрети видатних вчених галузі
32.            Правила поведінки учнів у кабінеті
33.            Розклад роботи кабінету
34.            Правила безпеки життєдіяльності
35.            Правила протипожежної безпеки
36.            Основні етапи розвитку галузі з обов’язковим виділенням здобутків української науки
37.            Довідкові матеріали (у вигляді плакатів, таблиць)
38.            Змінної експозиції: (матеріали експозицій змінюються під час переходу до вивчення нової теми)
39.            Матеріали до тем, що вивчаються
40.            Матеріали про вчених
41.            Матеріали про новітні розробки у галузі
42.            Результати експериментальної і дослідницької роботи учнів
43.            Кращі роботи учнів
44.           Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти
VI. Оплата праці
1.                Про затвердження Нормативів наповнюваності груп (Інструкція про розподіл учнів на групи для занять)
2.                Оплата заміни
VII. Позаштатні ситуації
§     Порядок надання першої допомоги при одержанні травм у майстерні
§     Порядок дій при виникненні пожежі у майстерні
VIII. Контроль
§     Атестаційний лист навчального кабінету
§     Типова програма комплексної перевірки загальноосвітнього навчального закладу



V. Витяги з «Державні санітарні правила і норми влаштування,
утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації
навчально-виховного процесу» ДСанПіН 5.5.2.008-01
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Головного державного
санітарного лікаря України
14.08.2001 N 63
ПОГОДЖЕНО:
Лист Міністерства освіти і науки України
05.06.2001 N 1/12-1459
* * *
Учні не допускаються до виконання робіт, що небезпечні для їх життя та здоров'я, створюють загрозу зараження інфекційними хворобами:
- прибирання санвузлів, умивальних та кімнат гігієни, медичних та допоміжних приміщень, сходів, рекреаційних приміщень, майстерень, спортивних приміщень, актового залу, харчоблоку, роздавальної, буфету, обіднього залу;
* * *
Прибирання класів, майстерень, навчальних кабінетів проводиться після закінчення останнього уроку, а спортивних залів - після кожного уроку і після закінчення уроків, занять секцій. Мати в спортивному залі чистять пилососом не рідше одного разу на тиждень, вологе протирання чохлів здійснюють щоденно.
* * *
Поточне прибирання навчальних майстерень проводить технічний персонал. Учні можуть прибирати пил на своїх робочих місцях за допомогою металевих і волосяних щіток.
* * *
3.5. Приміщення для трудового навчання повинні бути ізольованими від інших основних приміщень (в окремих блоках, відсіках будівлі або в окремих будівлях з гардеробом і туалетом в них) і розміщеними на першому поверсі. Для трудового навчання і професійної підготовки учнів 10-12 класів додатково передбачаються навчально-виробничі майстерні, міжшкільні навчально-виробничі комбінати, навчальні цехи промислових і сільськогосподарських підприємств. Із майстерень з обробки деревини, комбінованих майстерень з обробки металу і деревини необхідно передбачити додатковий вихід на вулицю через теплий тамбур або коридор, у який немає виходу із класів, кабінетів і лабораторій.
Забороняється облаштовувати навчальні приміщення так, щоб світловий потік був спрямований праворуч, спереду від учнів, крім майстерень з обробки металу, де повинен переважати правосторонній або прямий світлорозподіл.
* * *
В кабінетах креслення, майстернях рівень штучного освітлення повинен бути відповідно 200-400 лк, 300-500 лк. У всіх приміщеннях школи слід передбачати систему загального освітлення.
* * *
У навчальних майстернях, крім загального освітлення, слід передбачити місцеве біля верстатів та станків. У майстернях з обробки дерева і металу з метою дотримання правил техніки безпеки, профілактики травм слід передбачати подвійне включення електрообладнання в електромережу.
* * *
8.3. Робочі місця у виробничих майстернях школи повинні забезпечувати правильну робочу позу учнів та відповідати вимогам техніки безпеки.
Виробничі майстерні повинні бути розраховані на 13-15 робочих місць, обладнаних верстатами і станками. У столярних майстернях повинні бути передбачені верстати висотою 75,5; 78,0 і 80,5 см; а для обробки металу - верстати висотою 95 і 87 см від підлоги до губок тисків. Верстати в майстерні з обробки металу обладнуються захисними екранами.
Кожне робоче місце слід забезпечити сидінням на кронштейні або табуретами висотою 40-42 см, з розміром сидіння 35 х 35 см і 40 х 40 см. Для підбору відповідних меблів у майстернях повинні бути підставки (решітки) розміром 55 х 75 см, висотою 5, 10, 15 см по 5 підставок кожного розміру. Раціонально мати універсальну підставку, де регулюється висота.
У столярній майстерні верстати розміщуються або під кутом 45 град. або в три ряди перпендикулярно світлонесучій стіні. Відстань між верстатами в передньо-задньому напрямі повинна бути не менше 0,8 м, між рядами - 1,2 м.
У майстерні по обробці металу раціонально розміщувати верстати так, щоб світло падало на робоче місце спереду або справа. Відстань між рядами - 1,0 м; від внутрішньої стіни до верстатів не менше як 0,8 м. Краще всього розміщувати однойменні верстати в шаховому порядку. Відстань між тисками не менше 1,0 м.
8.4. У майстернях для учнів 10-12 років слід використовувати інструменти розміром N 1, для 13-15-річних учнів - N 2, після 15 років - інструментами для дорослих.

Максимальна маса вантажу для підняття школярами: 11-12 років до 4 кг, 13-14 років - до 5 кг, 15 років: хлопчики - 12 кг, дівчатка - 6,0 кг, 16 років відповідно 14 і 7 кг, 17 років - 16,0 і 8,0 кг.

Комментариев нет:

Отправить комментарий