НАВЧАЛЬНІ ЕКСКУРСІЇ
ТЕОРЕТИЧНІ ВІДОМОСТІ
Навчальна екскурсія та її аналіз
Навчальна екскурсія - це форма організації
навчально-виховної роботи, яка дозволяє організувати спостереження та вивчення
різних явищ, предметів, процесів у природних умовах, музеях, на виставках тощо
Екскурсія збагачує учнів знаннями про матеріальне
виробництво, людей праці, сучасні технології та техніку виробництва. Екскурсії
розрізняють: а) за змістом - виробничі, біологічні, історичні, краєзнавчі,
мистецтвознавчі та інші; б) за витратою часу - короткочасні та тривалі; в) за
місцем у навчально-виховному процесі - вступні (на початку вивчення теми або
розділу програмного матеріалу), проміжні (у процесі вивчення теми або розділу
програмного матеріалу), підсумкові (у кінці вивчення теми, розділу). Екскурсії
бувають тематичні та комплексні. Тематичні екскурсії проводяться у зв'язку з
вивченням однієї або кількох взаємопов'язаних тем одного навчального предмета.
Комплексні екскурсії проводяться на основі взаємопов'язаних тем кількох
навчальних предметів.
Незалежно від типу та структури навчальних екскурсій, їх
метою є спостереження реальних процесів виробництва та виробничих відношень,
використання теоретичних знань на практиці. Разом із тим цілі екскурсії часто
зумовлюються її типом. Наприклад, метою вступної екскурсії буде засвоєння
опорних понять, формування образних уявлень про практичний досвід, ознайомлення
з фактами, суть яких буде розкрита, розширена та поглиблена на наступних
уроках.
Проведення екскурсії вимагає серйозної підготовки до неї
як учителів, так і учнів. Процес підготовки до екскурсії охоплює організаційні,
дидактичні, психологічні та виховні аспекти. Учителю необхідно уважно вивчити
об'єкт екскурсії; вичленити проблемні питання, дати завдання учням; указати
основні та додаткові джерела інформації; намітити маршрут екскурсії; указати
приблизний перелік обладнання, необхідного для екскурсії, дату та місце її
проведення; нагадати правила безпеки, яких потрібно дотримуватись під час
екскурсії; розподілити учнів класу (класів) на підгрупи та дати їм конкретні доручення
(вести записи, фотографувати, вимірювати). Підготовка учнів до екскурсії
передбачає: оволодіння знаннями з відповідного навчального предмета, з'ясування
завдання з набуття нових знань і поглиблення раніше набутих.
Невід'ємною складовою організації навчальної екскурсії є
інструктаж з ознайомлення учнів з об'єктом спостереження, розробка
технологічних карток спостереження, підготовка необхідних матеріалів для
екскурсії, техніки безпеки.
Навчання у процесі екскурсії будується, в основному, на
сприйнятті об'єктів, що спостерігаються; поясненні їх теоретичної та практичної
значущості. Велику роль тут відіграють конкретне й образне мислення, уява
учнів. Під час екскурсії найбільш повно реалізуються дидактичні принципи
єдності конкретного та абстрактного зв'язку теорії із практикою, навчання з
життям, свідомості та активності. Екскурсія має великі можливості для
реалізації міжпредметних зв'язків (біологія, фізика, хімія, географія,
література, історія), що сприяє формуванню системних знань учнів, умінь і навичок їх розумової та
практичної діяльності.
Обов'язковим компонентом навчальної екскурсії є перевірка
досягнень її мети та результатів. Оформлення результатів екскурсії може бути
індивідуальним і груповим. З метою актуалізації знань і життєвого досвіду учнів,
створення емоційного тла подальших уроків доцільно використовувати зібраний
ними на екскурсії матеріал.
У процесі спостереження та аналізу навчальної екскурсії
необхідно зосередити увагу на таких параметрах:
-
педагогічна доцільність теми екскурсії;
-
раціональна постановка цілей та завдань
екскурсії;
-
тип екскурсії (літературна, краєзнавча,
виробнича) й урахування її специфіки при організації та проведенні;
-
теоретична та практична підготовка учнів до
екскурсії;
-
ознайомлення з екскурсійним об'єктом і складання
плану екскурсії (інколи це маршрут, пункти спостереження; формулювання запитань
для учнів, на які вони повинні отримати відповіді під час екскурсії);
-
інструктаж учителя із проведення екскурсії
(психологічна, змістова та етична підготовка), уточнення й розподіл завдань
серед учнів;
-
процес проведення екскурсії (організація
спостереження, консультація в ході екскурсії, завдання та їх виконання учнями -
малюнки, фото- та кінозйомки);
-
поведінка учнів на об'єкті, їх зацікавленість
тим, що спостерігають;
-
оформлення матеріалів екскурсії (альбом,
вікторина, рукописні фільми, графіки, діаграми, доповіді, аматорські
кінофільми);
-
результативність навчальної екскурсії (поповнення
науковими та спеціальними знаннями, уміннями та навичками учнів; розширення
світогляду, ерудиції, поля активного навчання та зіткнення з реальними речами,
людьми, процесами, явищами; дисципліна, відчуття задоволення від побаченого,
почутого під час екскурсії; якість оформлення матеріалів екскурсії, доцільність
і можливість їх використання в навчально-виховному процесі).
Керівник школи не завжди може відвідати навчальну
екскурсію. Однак проаналізувати її можна. Для цього треба перевірити план
екскурсії, розроблений учителем, поговорити з ним до та після завершення
екскурсії, з учнями - після екскурсії, ознайомитися з матеріалами, їх змістом
та оформленням.
Екскурсія - це вид навчальної роботи, при якому навчання
проводиться на натуральному природному або виробничому об'єкті поза межами
школи, чи класу.
Екскурсія є організованою формою навчання і одночасно
методом навчання.
Навчальне значення екскурсії полягає в тому, що під час
екскурсії здійснюється реалізація дидактичних принципів зв'язку з життям,
політехнічного навчання, наочності і т.п.
Під час екскурсії учні знайомляться з виробничими об'єктами,
різними виробничими професіями, учаться знаходити дію фізичних законів у різних
природних явищах, знайомляться з фізичними приладами і вимірювальними
інструментами, які застосовуються у науково-дослідних лабораторіях і на
виробництві.
Як метод екскурсія належить до ілюстративного методу
навчання, у якому учні практично не впливають на спостережуваний об'єкт чи
явище, процес.
Екскурсії, як метод навчання і форма організації занять,
зародилися на початку XX століття. На даний час вироблена система екскурсій і
методика їх проведення.
Класифікація екскурсій проводиться за такими
ознаками:
1.
Тематичні екскурсії присвячуються одній певній
темі програми. Вони знайомлять учнів з практичним застосуванням явищ, які
вивчаються в темі, або проявами цих явищ у природі.
2.
Комплексні екскурсії проводяться за схожими
темами кількох навчальних предметів. Наприклад, хімії, фізики, біології. Таке
об'єднання дає можливість реалізувати принцип міжпредметних зв'язків і
забезпечує ефективне розв'язання проблем, пов'язаних з організацією і
проведенням екскурсій. Прикладом такої екскурсії може бути екскурсія в цех
електролізу металургійного заводу, на якій учні знайомляться не лише з
застосуванням хімічної дії струму, але і з хімічними аспектами технології.
3.
Вступні екскурсії є вступом у тему, їх головне
завдання - створити проблематику теми, показати значення теми і тим самим
зацікавити учнів, заохотити їх до вивчення навчального матеріалу.
Як правило, екскурсії проводяться як заключні
(узагальнюючі). Саме цей вид екскурсій може бути комплексним. Тут здійснюється
узагальнення вивченого матеріалу і прив'язування його до практики.
Дидактична ефективність екскурсії суттєво залежить, в
першу чергу, від правильності вибору об'єкту.
Вибір об'єкту екскурсії обумовлюється не тільки змістом
теми, але і виробничим та природнім довкіллям. А в рівних умовах визначальною є
мета, яка ставиться вчителем перед екскурсією.
3. Екскурсії повинні бути чітко сплановані і старанно
готуватися.
Плануються такі складові елементи екскурсій:
·
тема екскурсії;
·
об'єкт екскурсії;
·
час проведення;
·
оформлення результатів.
Вибір теми екскурсії і об'єкту екскурсії здійснюється
комплексно, взаємопов'язано. В умовах обмеженості часу, який відводиться
програмою на проведення екскурсій, учитель повинен вибрати таку тему, яка має
практичне значення і втілення в даних умовах. І це втілення повинне бути
якомога яскравішим і повнішим, зручним для спостереження.
Іншими словами: знаючи, які можливі об'єкти для
екскурсії, потрібно вибрати тему, що узгоджується з місцевими умовами.
Визначена тема обумовлює час проведення екскурсії, який
регламентується навчальним планом і розкладом уроків.
Оформлення результатів планується з врахуванням потреб
кабінету, школи, всього навчального процесу.
Підготовка екскурсії відбувається в такій послідовності:
1.
детальне ознайомлення з об'єктом екскурсії.
Визначення тих частин об'єкту або технологічного комплексу, які безпосередньо
становлять інтерес стосовно даної;
2.
визначення екскурсовода на час проведення
екскурсії. Ідеальним випадком потрібно вважати випадок, коли екскурсію веде сам
учитель. Але на промислових об'єктах ерудиції вчителя може бути недостатньо.
Тому, як правило, в таких випадках екскурсію проводить працівник підприємства,
з яким заздалегідь проведена узгоджувальна бесіда щодо мети екскурсії і рівня
підготовленості учнів;
3.
визначення і вивчення маршруту, яким
здійснюватиметься переміщення учнів з школи до об'єкта екскурсії;
4.
проведення бесіди з учнями, під час якої учням
повідомляється тема і мета екскурсії, повторюється потрібний теоретичний
матеріал. Учні одержують питання, на які потрібно знайти відповідь під час
екскурсії.
У визначений час учні збираються в школі і під
керівництвом вчителя вирушають до об'єкта екскурсії. Бажано, щоб учителю
допомагав хтось із старших учнів, або інший вчитель. З огляду на це особливий
інтерес в організаційному плані становлять комплексні екскурсії, коли учнів
ведуть декілька вчителів.
Під час екскурсії учні:
·
спостерігають об'єкти і слухають пояснення
екскурсовода;
·
ведуть записи по ходу розповіді і спостереження;
·
ведуть збір ілюстративних матеріалів для
оформлення звітності.
Після екскурсії обов'язково проводиться узагальнююче
підсумкове заняття. Учні діляться враженнями, дають відповіді на питання, які
вчитель поставив перед екскурсією. Оформляється письмовий звіт про екскурсію.
Вчитель обов'язково узагальнює результати екскурсії,
пояснює матеріал, який учні погано зрозуміли.
ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ. Розробити план екскурсії за наданим зразком.
Тема екскурсії
Мета.
Навчальна:
Розвиваюча:
Виховна:
Місце проведення:
Час, що відводиться
на екскурсію.
Хід проведення.
1.
Вступне
слово вчителя.
2.
Завдання
для учнів, план спостереження (за групами)
3.
Інструктаж
з правил поведінки та БЖД.
4.
Надання
форми звіту.
ПРИКЛАД
Завдання:
-
скласти опис оснащення виробничого приміщення (цеху,
майстерні).
План
1.
місце розміщення;
2.
види обладнання;
-
визначити призначення обладнання;
-
порівняти обладнання з аналогічним у навчальній майстерні;
3.
оформити звіт за наданою формою.
Варіанти завдань.
Комментариев нет:
Отправить комментарий